Notícies Ideari Legislació

Breu història

Les 42 llars d’infants del Departament d’Educació formen una xarxa estesa per tot el territori català. Fins l’any 1989 formaven part del Departament de Sanitat i Serveis Socials, a partir d’aquest any van ser traspassades al Departament d’Educació, formant part de la xarxa pública del sistema educatiu de Catalunya.

Al 20 de Juliol del 1994 surt aprovada la resolució en la qual es reconeix la categoria de tècnic per part del Departament d’Educació a la categoria d’educadors i educadores.

Algunes llars en els seus inicis tenien els serveis de neteja i cuina contractats amb empreses externes però a partir del setembre de 2013 el Departament va anul·lar aquests contractes amb les empreses externes i va incorporar aquests serveis amb personal propi per a totes les llars del país.

Les nostres escoles sempre han treballat al servei de la petita infància de forma inclusiva, i arrelades al territori.

A partir del gener del 2012, s’aplica el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, a tots als centres públics depenent del Departament d’Educació i en concret la Disposició Addicional Desena que fa referència als centres de primer cicle.

Qui som

Som un grup de professionals vam tenir la necessitat de crear una associació per tal de visibilitat el nostre model de gestió, organitzatiu i metodològic i poder expandir-lo a tot el territori català, així com la defensa del primer cicle dins de l’etapa d’educació infantil com a part del sistema educatiu.

Som conscients que les llar d’infants del Departament són un model molt millorable, però tenim unes característiques organitzatives i de gestió que volem defensar-les i no perdre- les, en especial quan veiem altres models del nostre voltant.

Totes les categories són necessàries pel bon funcionament, ja que la coordinació, interacció i engranatge ens permet tenir un bon model educatiu però cal arribar a l’excel·lència.

Educat 0-3

Els motius per la seva creació han estat:

  • la defensa del model de les llars del Departament d’Educació.
  • un primer cicle d’educació infantil equitatiu, inclusiu a tot el territori.
  • una xarxa única d’escoles infantil de 0-3 gestionades pel Departament d’Educació.
  • Consolidar el primer cicle d’educació infantil com a educatiu, tal i com es recull en el Decret 101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació infantil:
    • anar cap a una baixada de les ràtios i en cap cas aplicar les màximes
    • millora, i prioritzar les titulacions superiors.

A més cal:

  • Tenir una borsa de substitucions amb el perfil professional adient, per a cada categoria, amb una cobertura immediata.
  • Com a professionals d’aquest model hem de potenciar la formació continua i continuada en totes les seves categories, i promoure espais de reflexió.
  • una xarxa única d’escoles infantil de 0-3 gestionades pel Departament d’Educació.
  • Afavorir per part del Departament d’Educació l’estada de la FP Dual a tots els centres de primer cicle d’educació infantil, amb un mínim d’una persona per centre.

El model del Departament.

El model de les llars d’infants públiques estan formades per diverses categories professionals , totes elles amb unes amb unes funcions diferenciades però que la seva conjuntura fa possible poder treballar amb una qualitat acceptable, i contractades directament pel Departament d’Educació.

Tal i com hem dit és acceptable però encara està lluny de l’excel·lència, per això volem posar en valor la tasca desenvolupada per les diverses categories, i com assolir una optimització dins de l’engranatge del primer cicle.

Cuina

La persona encarregada de la gestió i organització de la cuina ha de tenir coneixements i formació adequada per realitzar la diversitat de menús, al·lèrgies o intoleràncies.

La figura del cuiner és important i més en l’alimentació de la primera infància, per això cal una formació i coneixements sobre nutrició i dietètica, així com de les diferents al·lèrgies i intoleràncies que poden haver.

Cuina-neteja

El nombre de personal ha de ser adequat segons les característiques de cada centre i dels infants que hi hagin.

Direcció

No volem que a la Direcció només hi hagi una persona, demanem gestió compartida, similar als equips directius. No creiem en una figura única.

Educadora/Mestra

Reconeixement de la nostra feina com educativa per part del Departament i respecte pel cicle 0-3, per això cal més recolzament per poder aplicar el Decret fer una veritable inclusió amb les NESE dels infants, amb l’acompanyament d’una vetlladora pel bon desenvolupament i benestar d’aquests infants per la qual es necessita formació específica, així com d’altres professionals de diferents àmbits (social, pediàtric,…) treballant coordinament pel ple desenvolupament de l’infant i de les seves capacitat.

Manteniment

Els professionals de manteniment han de tenir unes aptituds i habilitats per fer petites reparacions del dia a dia, així com del manteniment de tot allò que només li cal una petita reparació, ajustament,… són importants educativament, ens ajuda a recolzar la importància de la feina manual i la sostenibilitat.