Els motius per la seva creació han estat:
- la defensa del model de les llars del Departament d’Educació.
- un primer cicle d’educació infantil equitatiu, inclusiu a tot el territori.
- una xarxa única d’escoles infantil de 0-3 gestionades pel Departament d’Educació.
- Consolidar el primer cicle d’educació infantil com a educatiu, tal i com es recull en el Decret 101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació infantil:
- anar cap a una baixada de les ràtios i en cap cas aplicar les màximes
- millora, i prioritzar les titulacions superiors.
A més cal:
- Tenir una borsa de substitucions amb el perfil professional adient, per a cada categoria, amb una cobertura immediata.
- Com a professionals d’aquest model hem de potenciar la formació continua i continuada en totes les seves categories, i promoure espais de reflexió.
- una xarxa única d’escoles infantil de 0-3 gestionades pel Departament d’Educació.
- Afavorir per part del Departament d’Educació l’estada de la FP Dual a tots els centres de primer cicle d’educació infantil, amb un mínim d’una persona per centre.
El model del Departament.
El model de les llars d’infants públiques estan formades per diverses categories professionals , totes elles amb unes amb unes funcions diferenciades però que la seva conjuntura fa possible poder treballar amb una qualitat acceptable, i contractades directament pel Departament d’Educació.
Tal i com hem dit és acceptable però encara està lluny de l’excel·lència, per això volem posar en valor la tasca desenvolupada per les diverses categories, i com assolir una optimització dins de l’engranatge del primer cicle.
Cuina
La persona encarregada de la gestió i organització de la cuina ha de tenir coneixements i formació adequada per realitzar la diversitat de menús, al·lèrgies o intoleràncies.
La figura del cuiner és important i més en l’alimentació de la primera infància, per això cal una formació i coneixements sobre nutrició i dietètica, així com de les diferents al·lèrgies i intoleràncies que poden haver.
Cuina-neteja
El nombre de personal ha de ser adequat segons les característiques de cada centre i dels infants que hi hagin.
Direcció
No volem que a la Direcció només hi hagi una persona, demanem gestió compartida, similar als equips directius. No creiem en una figura única.
Educadora/Mestra
Reconeixement de la nostra feina com educativa per part del Departament i respecte pel cicle 0-3, per això cal més recolzament per poder aplicar el Decret fer una veritable inclusió amb les NESE dels infants, amb l’acompanyament d’una vetlladora pel bon desenvolupament i benestar d’aquests infants per la qual es necessita formació específica, així com d’altres professionals de diferents àmbits (social, pediàtric,…) treballant coordinament pel ple desenvolupament de l’infant i de les seves capacitat.
Manteniment
Els professionals de manteniment han de tenir unes aptituds i habilitats per fer petites reparacions del dia a dia, així com del manteniment de tot allò que només li cal una petita reparació, ajustament,… són importants educativament, ens ajuda a recolzar la importància de la feina manual i la sostenibilitat.
“Els èxits d’una organització són els resultats de l’esforç combinat dels seus individus.” -Vince Lombardi-